Zootropolis anmeldelse

zootropolis header

Disney har en lang tradition for film med antropomorficerede dyr, fra Bambi over Robin Hood til Løvernes konge, i Bambi og Løvernes konge mødte vi dyrene i deres naturlige omgivelser men tillagt mennesklige egenskaber. I Robin Hood derimod indtog dyrene et menneskeligt univers. Med Zootropolis har Disney taget skridtet fuldt ud og ladet dyrenes evolution føre til at alle dyr nu lever i fred og fordragelighed med hinanden i storbyen Zootropolis.

I Zootropolis møder vi den lille kanin Judy Hopps (med stemme af Once Upon a Times Snehvide Ginnifer Goodwin) der har store ambitioner om at bryde de sociale normer og blive den første kanin der bliver betjent. Efter en fin montage lykkedes det hende at bestå politieksamen, men desværre har hun svært ved at få de andre betjentes respekt grundet hendes klejne statur, så hun bliver sendt ud som p-vagt mens de store dyr klarer de “rigtige forbrydelser”. Snart møder hun dog den småfuskende ræv Nick Wilde (spillet af Jason Bateman), og efter en svær start får de to rodet sig ud opklaringen af en stor sag hvor enkelte rovdyr pludselig vender tilbage til deres urinstinkter og bliver voldelige og bidske, hvilket spreder frygt og splittelse i Zootropolis.

Filmen er både flot og underholdende og har en smuk morale om forskelsbehandling og fordomme som er yderst aktuel i verden netop nu. Disney har med Zootropolis begået deres bedste film i mange år. Det er svært at sammenholde Disneyfilm da de spænder over et bredt spektrum af genrer, men det er uden tvivl den bedste film med dyr i hovedrollerne siden Løvernes konge, og jeg vil også gå så langt som til at påstå det er den bedste film Disney har lavet i dette årti, hvis ikke dette årtusinde. Det univers filmens manusforfattere og instruktører her har skabt er intet mindre end fantastisk, byen Zootropolis er en utopisk storby hvor store og små rovdyr og byttedyr lever i fredelig sameksistens, byen er delt op i 15 zoner som tundra, savanne, gnaverby osv. togene har tre indgangsdøre ved siden af hinanden så der er en etage til hver størrelse dyr, det er svært at gøre filmens kreativitet ære på skrift, men den er enorm. Min eneste anke er egentlig at vi ikke ser mere til dette univers, og jeg vil ønske at vi får flere film sat i Zootropolises univers, de behøver ikke følge de samme karakterer men blot foregå i den samme faktastiske setting. For en gangs skyld er her en film som man kunne ønske ville være starten på et cinematic universe, men desværre er det nok tvivlsomt at det kommer til at ske.

Filmens spilletid er en time og 48 minutter hvilet er i den lange ende for en animeret film, men den kommer aldrig til at føles lang. Ud fra de første trailere så Zootropolis ud til at blive en morsom affære, og det er den bestemt også, men den er meget mere, der er spænding og uhygge og et par gode jumpscares for de mindste (i hvert fald at dømme ud fra de par albuer jeg nåede at få i siden fra den lille fyr der sad ved siden af mig i biografen når han hoppede af skræk). Filmen bliver af og til ret seriøs, men aldrig mere end man hurtigt kommer til at trække på smilebåndet igen, og det er dens store force, selvom filmen er om dyr så har den en klar og vigtig pointe som alle vil kunne forstå, for en hærdet biografgænger bliver pointen muligvis serveret lidt for hårdhændet, men for en familiefilm gør den det eksemplarisk.

Som sagt er Zootropolis den bedste Disneyfilm i mange år, generelt har Disney redet på en bølge af succeser de sidste år, men med Zootropolis har de begået et lille mesterværk for hele familien. Filmen er lige underholdende for store og små og den har andet på hjerte end blot at underholde.

AndersDMadsen.dk benytter cookies, disse benyttes b.la. til reklamer, indsamling af besøgsstatistik, sikre sidens funktionalitet og forbedring af brugeroplevelseen. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies.

Luk