Min tredje dag i Jordan gik med at besøge religiøse steder. Denne del af Jordan havde jeg faktisk planlagt at springe over, da jeg ikke havde nogen idé om, hvordan jeg skulle komme til disse steder uden bil, men da jeg ankom fandt jeg ud af at mit hotel kunne arrangere en chauffør som kunne køre mig på en dagtur i området omkring Amman. Så jeg besluttede mig for at tage imod dette tilbud, da det også endte med et besøg i det døde hav, som jeg også gerne ville, men endnu ikke havde fundet ud af hvordan jeg skulle komme til, så to fluer med et smæk…

Madeba kortet

Første stop på turen var en overraskelse for mig, for at være helt ærlig havde jeg ikke rigtig undersøgt hvad de forskellige stop var. Men dette viste sig at være en behagelig overraskelse. Chaufføren startede dagen med at tage mig til The Saint George Greek Orthodox Church, som på mange måder er en kirke som mange andre, men den indeholder også Madeba-kortet. Madeba-kortet er et kæmpe mosaikkort, fra omkring det sjette århundrede på gulvet i kirken. Det blev genopdaget i 1884 og er den ældste kendte kartografiske repræsentation af Det Hellige Land og Jerusalem.

Nebobjerget

Næste stop var Mount Nebo, det er mest berømt for at være der hvor Moses så Det forjættede land, før han døde uden nogensinde selv at nå dertil. Det er også nævnt som et af gemmestederne for Pagtens Ark. Bjerget har en smuk udsigt, og der er også en kirke heroppe, og et par monumenter, der markerer dets historiske betydning.

Jesu dåbssted

Dåbsstede var en lidt anderledes oplevelse, jeg ved ikke om der er andre måder at komme dertil, men her blev jeg “tvunget” til at være med i en turgruppe. Men chauffør kørte mig til en parkeringsplads, hvor billetkontoret var. Efter at jeg havde købt min billet, fik jeg besked på at vente med en gruppe andre turister. Efter cirka 15 minutter ankom en bus og hentede os, og vi blev kørt til et andet sted, hvorfra vi skulle gå til dåbsstedet. Vi startede med at gå forbi en kirke, inden vi kom til Jesu dåbssted. Dåbsstedet er ikke et imponerende syn, men det har en kæmpe historisk betydning.

Efter dåbsstedet gik vi videre til et andet sted ved Jordanfloden, hvor folk rent faktisk blev døbt. Det var et specielt sted, da det også er grænsen mellem Jordan og Palæstina/israel. Så på den anden side af floden var der et israelsk kompleks, der virkede ret luksuriøst, hvor folk kunne gå hen og blive døbt, og på den jordanske side var der et enklere kompleks, der tjente samme formål. Jeg så et par mennesker blive døbt, men jeg vil ikke poste nogen billeder af dette af respekt for deres privatliv.

Efter besøget ved flodbredden blev vi ført til et par kirker, der begge havde gavebutikker, guiden brugte lige så meget tid på at vise os seværdighederne, som han gjorde i gavebutikkerne, men bortset fra denne lille irritation var det en rigtig fin tur til dåbsstedet, og sjovt at se folk blive døbt.

Det døde hav

Sidste stop var et spa/resort ved kanten af det døde hav. Dette sted havde et par svømmebassiner på toppen af bakken, der fører ned til det døde hav, så du kunne tage en svømmetur her, før du gik i det egentlige Døde Hav. At svømme/flyde i det døde hav var en sjov oplevelse, men hvis du tager hertil, så husk badesandaler. Sandet er ekstremt varmt, og da jeg ikke havde nogen, måtte jeg løbe i smerte over det brændende sand for at komme til og fra vandet. Fun fact: i tre dage efter at have besøgt det døde hav svedte jeg salt, da jeg havde kæmpe hårde hvide pletter på min sorte t-shirt hver nat. Så det virker helt klart og kommer faktisk ind i din hud.

Jeg har ingen billeder fra det døde hav, da jeg ikke vil rende rundt med et kamera blandt folk i badetøj, jeg har et par videoer af mig selv i det døde hav, så disse vil jeg måske poste på et tidspunkt, når jeg er færdig med at gennemgå mine videooptagelser fra turen.